کیملیک - Kimlik

منیم کیملیگیم بو دونیادا

کیملیک - Kimlik

منیم کیملیگیم بو دونیادا

کیملیک - Kimlik

علی نقی وند
کارشناس مدیریت بازرگانی از دانشگاه ارومیه
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه تبریز
وبلاگ پیش رو شامل مطالب و گردآوری های اینجانب و نیز علایق مدیریتی، شیوه های نوین تجارت، امور بازرگانی، بانکداری و سرمایه گذاری می باشد.

وبلاگی که مشاهده می فرمایید وبلاگیست شخصی که در آن نویسنده به بیان دیدگاه های شخصی ، آموخته ها، دانسته ها و علاقه مندی های خود می پردازد . امید است مورد پسند واقع گردد.

مکاتبه با بنده:
nagivand[at]live.com

***********
آدام گئدر آد قالار
یاخچی پیسدن آغیززدا بیر داد قالار

فرق بین گارانتی (Guarantee) و وارانتی (Warranty)

يكشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۴۴ ب.ظ

گارانتی(Guarantee)

گارانتی(Guarantee) یا ضمانت نامه در واقع قراردادی یا تعهدی است که سازنده کالا متعهد می گردد چنانچه آن کالا در مدت زمان معین که در ضمانت نامه (گارانتی) نیز قید گردیده دچار نقص یا ایرادی گردد بدون اخذ وجهی آنرا تعمیر کند (بدون گرفتن اجرت تعمیر و هزینه قطعات) و در صورتی که ایراد وارده اساسی باشد با دستگاه نو تعویض نماید.

وارانتی (Warranty)
وارانتی (Warranty) یا تضمین قطعات، قرارداد یا تعهدی است که سازنده کالا متعهد می گردد چنانچه بعد از اتمام گارانتی دستگاه دچار نقص فنی گردد قطعه آنرا در عوض دریافت هزینه آن در اختیار بگذارد. (پرداخت اجرت تعمیر و هزینه قطعه).
البته اقلاً در ایران بیشتر به گارانتی اهمیت می دهند چون در اغلب موارد با تولید هر دستگاه قطعات آن هم بعد از مدت کوتاهی نیز در بازار موجود خواهد بود شاید بیش از ۵ برابر مدت وارانتی. مثلاً شما ماشین لباس شویی می خرید گارانتی آن یکسال است و احتمالاً تضمین قطعات آن ۵ سال. البته بسیاری از دستگاه ها فقط گارانتی دارند و در مورد وارانتی آن چیزی قید نشده اند.

مثلاً در مورد اتومبیل در ایران معمولاً گارانتی ۱۸۰۰۰ کیلومتر یا ۱۸ ماه است و هر کدام زودتر تمام گردد گارانتی باطل می گردد. ولی تضمین قطعات آن (وارانتی) بطور استاندارد ۵ سال است ولی در مورد اتومبیل های ایرانی چیزی بیش از ۲۰ سال!. (چون اغلب قطعات آن در نمایندگی ها و سایر فروشگاه موجود خواهد بود. جالب است بدانید که ایران بیشتیرین نسبت فروشگاه به جمعیّت را در جهان دارد یعنی به ازای هر ۵ نفر یک مغازه!).
شروع زمان گارانتی به چند گونه است که باید حتماً هنگام خرید دقت نمایید.

  1. مهم ترین یا بهترین حالت وقتی است که در شماره سریال آن قید شده یا اینکه کارت ضمانت کارخانه ای داشته باشد.
  2. نوع دیگر هنگام خرید، فروشنده با ارائه فاکتور و قید تاریخ تضمین می کند (البته بدترین نوع).
  3. آخرین نوع وقتی است که دستگاه را در منزل شما نصب می کنند فاکتور ضمانت می دهند.

در مورد تلفن های موبایل و خیلی از محصولات دیگر در کشورهایی مثل کشور ما چون اجناس بیش از ۵۰% بطور قاچاق وارد کشور شده بسیاری از فروشندگان خودشان (یعنی بدون اطلاع سازنده) محصولات را گارانتی می کنند که واقعاً یک محضل واقعی است. شما پول گارانتی را پرداخت می کنید ولی باید دعا کنید که خراب نشود و گر نه هیچ تعهدی برای قبول گارانتی وجود ندارد (اغلب به بهانه های مختلف مثل ضربه خوردن، آب خوردن و هزار و یک بهانه از قبول گارانتی دستگاه شانه خالی می کنند).
شرکت های چند ملیتی معمولاً گارانتی بین المللی نیز دارند مثلاً اگر شما در دبی لپ تاپی را می خرید در سراسر جهان گارانتی آن معتبر می باشد (البته به جز ایران!!) و این نکته مهمی است که باید در هنگام سفر به خارج در نظر داشته باشید چون شرکت های ایرانی که محصولات برندی را گارانتی می کنند و مورد تأیید رسمی شرکت سازنده نیز است، قبول نمی کند!! (اظهار می دارند که باید در ایران خرید کرده باشید).

توصیه: همیشه هر محصولی را از نمایندگی آن محصول در شهرتان خرید کنید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر شما: (leave a comment)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی