کیملیک - Kimlik

منیم کیملیگیم بو دونیادا

کیملیک - Kimlik

منیم کیملیگیم بو دونیادا

کیملیک - Kimlik

علی نقی وند
کارشناس مدیریت بازرگانی از دانشگاه ارومیه
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک از دانشگاه تبریز
وبلاگ پیش رو شامل مطالب و گردآوری های اینجانب و نیز علایق مدیریتی، شیوه های نوین تجارت، امور بازرگانی، بانکداری و سرمایه گذاری می باشد.

وبلاگی که مشاهده می فرمایید وبلاگیست شخصی که در آن نویسنده به بیان دیدگاه های شخصی ، آموخته ها، دانسته ها و علاقه مندی های خود می پردازد . امید است مورد پسند واقع گردد.

مکاتبه با بنده:
nagivand[at]live.com

***********
آدام گئدر آد قالار
یاخچی پیسدن آغیززدا بیر داد قالار

و اما مرگ ... یادی از دکتر فرهاد میثمی عزیز

سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۳۵ ب.ظ

مقدمه:

نمی‌دانم چند نفر از بچه‌هایی که در سال‌های ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۴ در آزمون سراسری دوره کارشناسی شرکت کردند نام مؤسسه فرهنگی-انتشاراتی اندیشه سازان را به خاطر می آورند؟

چند روز پیش اتفاقی یکی از کتاب‌های تست مؤسسه انتشاراتی «اندیشه سازان» که مربوط به ۶ سال پیش بود را روئیت کردم.نشستم ۱۰ دقیقه به خواندن مقدمه و موخره کتاب.یادمه همیشه مقدمه های ناشر به قلم «فرهاد میثمی» در ابتدای تمامی کتاب‌های تست موسسه اندیشه سازان را خیلی دوست داشتمیعنی من کتاب‌های تست اندیشه سازان را که می خریدم اول می‌شستم مقدمه مؤلف و ناشر و موخره را خواندن و عجیب لذت بردن.

یادمه صفحه ابتدایی تمام کتاب‌های تست اش یه شعرگونه فوق‌العاده زیبا بود که تمام فلسفه زندگی به نظر من در آن خلاصه شده است:

«زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست

هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود

صحنه پیوسته به جاست

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد»

شعر زیبای ژاله اصفهانی که سرشار از معنا و مفهوم است. ابیاتی از چند کلمه ساده که در مجموع معنایی عمیق را بر تن و جان آدمی می رساند و هنوز هم به این شعر ایمان دارم.

اندیشه سازان در کل برا ما دهه شصتی ها یک نوستالژی عجیبی داره و بدون استثنا میشه گفت تموم کتاباش معرکه بودند و با آدم حرف می زدند. حتی موقعی که امتیاز تمامی کتبش به مبتکران واگذار شد تاسف عمیقی خوردم و با اینکه کتب همون کتب بود آما آرم یک ناشر دیگه رو کتابا برام سنگینی میکرد!

بعد ها در سال ۱۳۸۰ یه برنامه‌ی رادیویی در رادیو فرهنگ راه انداختند که برای تمام بچه‌های ایران زمین چه دارا و چه ندار درسهای کنکور را ارایه می‌دادند. و من که بعدها با این برنامه آشنا شده بودم به شدت مجذوب شیوه آموزشی این برنامه رادیویی شده بودم که تقریبا نیم ساعت بود و برا اکثر درس ها برنامه داشت. حتی درسی مثل عربی رو که بهش علاقه نداشتمو طوری میگفت که کیف میکردم. و هنوز هم کاست هایی که از اون برنامه ها ظبط کردمو دارم.

بهترین کتابی که من از اندیشه سازان خوندم کتاب زیست شناسی جانوری به قلم خود دکتر فرهاد میثمی مدیر انتشارات بود و موخره انتهایی اون در برهه ای از زندگانی ام که دغدغه زندگانی داشتم بود و انگار اون مطلب رو برا من و امثال من نوشته بود و واقعا در اون زمان تاثیر بسزایی بر روحیه من داشت. امیدوارم ایشون هرکجا که باشند به همراه کلیه زحمتکشان موسسه جاودانه اندیشه سازان موفق و کامیاب باشند.

مطلب رو در ادامه تقدیم شما خوانندگان محترم میکنم و امیدوارم با دقت بخونید:

..... و مرگ

گفتم:


- آیا می‌شود که کسی به آن فکر نکرده باشد؟ و آیا می‌شود که کسی هیچ‌وقت از آن نترسیده باشد؟ یادم هست که در مقطعی از دوران نوجوانی، یا شاید جوانی، فکر «مرگ» مرا شدیداً به خود مشغول کرده بود. هرگاه به مرگ می‌اندیشیدم، منظره‌ای سیاه از فضایی لایتناهی پیش چشمانم مجسّم می‌شد، بی‌هیچ نوری، و تصور این بی‌نهایتِ تاریکی، ترس مرموز را در وجودم می‌پراکند. از تصور آن ناراحت می‌شدم. حتی موعظه‌های تسکین‌دهنده‌ی واعظ محله‌مان هم نمی‌توانست این ترس مرموز را از وجودم خارج کند، و توضیحات او راجع به جهان پس از مرگ، نتیجه‌ای جز افزوده شدن بر ابهامات ذهنی گذشته‌ی من و نتیجتاً افزایش ناپایداری درونم نداشت. این وضعیت تا مدتی، با شدت‌های مختلفی از فراز و نشیب‌های متعدد ادامه داشت. گاه یادِ آن «زهرماری!» چند بار در روز به سراغم می‌آمد، و گاه چند روزی فراموشش می‌کردم، ولی چه فایده که ...


هم‌چنان در کوره‌راه زندگی می‌رفتیم؛ گاه به‌سرعت، گاه به آهستگی، و من می‌دیدم برخی آدم‌های نیک‌نهاد را که یکی‌یکی می‌شکستند؛ و من می‌دیدم آدم‌هایی را که خیلی بزرگ بودند، اما در تضاد «بود»ها و «باید»ها گرفتار آمده بودند و از همان اندازه‌ی خیلی‌بزرگِ سابق‌شان، بزرگ‌تر نشده بودند! و من می‌دیدم آدم‌های دیگری را که حرکت‌شان، مرا فقط به یاد قوانین نیوتن می‌انداخت و لاغیر! خوب نگاه کردم. بزرگ‌ها را؛ کوچک‌ها را؛ متوسط‌ها را؛ خیلی‌خوب‌ها را؛ خیلی‌بدها را؛ و ... دیدم انسان یک سری نیازها و مطلوب‌های درونی دارد که بیشتر جنبه‌ی احساسی دارد، و یک‌سری نتیجه‌گیری‌های منطقی، که انگار دنیاشان جدای از آن دنیای قبلی‌ها است؛ و این دو بخش وجود آدمی در بسیاری مواقع، در دو راستای جدا از هم، یا حتی گاه دقیقاً خلاف یکدیگر عمل می‌کنند و این تضاد وجودی، نیروهای انسان را تحلیل می‌برد، و مانع رشد و تعالی روح و دیدگاه‌های او، آن‌چنان که باید، می‌گردد. «سیگاری» بودن بسیاری از انسان‌های بزرگ، یک نمونه‌ی ساده و بسیار پیش‌پا افتاده بود در مقابل دیدگان من، از تعارض بین مطلوب احساسی و مطلوب منطقی؛ و حقیقتاً اگر ارتباط میان این دو وجهه‌ی روح آدمی به‌درستی برقرار می‌شد، چه‌قدر انسان بزرگ‌تر می‌شد، ولی افسوس! این ناهماهنگی بین مطلوب احساسی و مطلوب منطقی، بحثی عمیق‌تر از مقوله‌ی قدیمی قیاس «دانستن» و «باورداشتن» است. در اینجا تفاوت فقط در درجه‌ی حصول علم نیست. این تفاوت ریشه در ساختار شخصیتی انسان دارد، ساختاری که از اولین روز تولد تا به حال در برخورد با عوامل مختلف محیطی سازنده یا تأثیرگذارنده بر شخصیت، شکل گرفته است. حال به دنبال شکل‌گیری این ساختار در طی روند تکاملی شخصیت، هر انسان یک سری مطلوب احساسی دارد، که تا حدود زیادی از ضمیر ناخودآگاه او سرچشمه می‌گیرد. گاه انسان از مطلوب‌های منطقی به‌سبب سختی دسترسی‌شان و سختی هماهنگ‌شدن با آن‌ها، فرار می‌کند و به آغوش مطلوب‌های احساسی درمی‌غلطد. و من یک روز به این نتیجه رسیدم که تا انسان این دو بّعدِ وجودی‌اش را به هم نزدیک نکند، به جای آن‌چنان جایی! نخواهد رسید. حداکثر جایگاهش این خواهد بود که یک انسانِ معمولی باقی بماند! اما چرا این مقدمه را چیدم؟


یک روز به این فکر کردم که مرگ خیلی بد است. بعد در ذهنم دنیایی ساختم و تصمیم گرفتم که این چیزِ خیلی بد را از پهنه‌ی هستی آن، کنار بگذارم. کنارش گذاشتم، اگرچه کار خیلی سختی بود! خسته و عرق‌ریزان و مغرور از شقّ‌القمری که کرده بودم، رویم را به سوی هستی برگرداندم که ناگهان سر جایم خشکم زد! عجب خَرتو خَری!! ترسیدم. چرا این‌طوری شد؟! چرا این‌ها این‌طور وحشیانه به جان هم افتاده‌اند؟ چشمانم را بستم؛ و سعی کردم وضعیت قبلی را پیش از حذف مرگ مجدداً پیش چشمانم بیاورم. به یاد آوردم زمانی را که مرگ بود؛ و به انسان‌ها می‌گفتی: «آهای، وقت‌تان محدود است. می‌فهمید یا نه؟ آهای، دارم توی گوش‌تان یاسین می‌خوانم. دارم می‌گویم وقت‌تان محدود است. حالی‌تان شد یا...؟» و آن‌ها می‌دانستند که وقت‌شان محدود است. و آن‌ها می‌دانستند که روزها چون برق و باد می‌گذرند و به زودی به انتهای مسیر می‌رسند. ببین قدرت انگیزه را! چه چیزی می‌تواند انگیزه‌ای باشد قوی‌تر از این، برای متعالی شدن، جز همان که به تو بگویند: «های، ای انسان! برای رشد فقط 100 شماره وقت داری. یک... دو... سه...» و آدم انتظار دارد که وقتی کسانی از این نکته‌ی پنهان! مطلع شوند، حتماً کردارشان و اندیشه‌هایشان به‌گونه‌ای دیگر سیر کند. اما عجیب بود. این راز سر به مُهر را، همه‌ی آن به اصطلاح انسان‌ها می‌دانستند! و باز هم با وجود دانستنش آن‌گونه بودند، تهوع‌آور، چندش‌آور. همه جا بوی پلیدی می‌آمد؛ همه جا بوی ناراستی و کژی. حالا تصور کن، مرگ را هم برداشته‌ای! این‌ها آن موقع که به مرگ بشارت‌شان می‌دادی، پُخی نبودند! وای به حالا که این تنها لولوخورخوره را هم از پهنه‌ی تصورشان برچیده‌ای. معلوم است که انسان پس از آن به چه تبدیل می‌شود. آن‌گاه که می‌دانیم مسیرمان را انتهایی نزدیک هست، برای اصلاح شدن، هِی امروز و فردا می‌کنیم، وای به آن‌که برای شروع اصلاح، تا بی‌نهایت زمان داشته باشیم؛ آن‌وقت ببین چه گندی بالا می‌آید! آن‌وقت همیشه و همیشه می‌توانی. آن‌وقت دیگر فردا دیر نیست!


وحشت کردم، و مرگ را دوباره سر جایش گذاشتم. حالا باز به هستی نگریستم. چه‌قدر قشنگ‌تر شده بود. احساس کردم که انگار همین مرگ است که به تمام زندگی معنی می‌دهد. اگر نباشد، انسان به قهقرایی می‌رود به عمق بی‌نهایت و اگر باشد، شاید، بله، فقط شاید کمی انسان را به خود بیاورد. این خاصیت مرگ است، و او خود این خاصیت را ندارد، بلکه خصوصیات ذات انسان است که این خاصیت را به آن می‌بخشد. «نیستی» به تنهایی خاصیت ندارد. عجب! پس این جلوه‌ی مرگ، بازتابی از خصایل ذات خودمان است؟! عجب بدذاتی هستیم! بیشتر به مرگ خیره شدم. دیدم تنها مایه‌ای است که قابلیت آن را دارد تا انسان را گاهی به خود بیاورد. بودن و نبودنش یک دنیا فرق می‌کند! اصلاً انگار وجود «عدم» است که ما را معنی‌دار می‌کند! وقتی او را این‌گونه به چشمِ معنی‌دهنده به زندگی انسان‌ها نگریستم، زیباتر شد، خیلی زیباتر شد، و دیگر هرچه به اطراف می‌نگریستم، اثری از آن هیولای بدترکیب سابق نمی‌دیدم. اما حالا...، من هم در همان تناقض معروف گیر افتاده بودم. مطلوب منطقی‌ام را یافته بودم، اما ضمیر ناخودآگاه من هنوز به او نزدیک نشده بود. هنوز هم اگر کسی بی‌مقدمه و به‌طور ناگهانی، بلند در گوشم می‌گفت: «مرگ»، در لحظه‌های اول می‌ترسیدم! حالا وظیفه‌ی من آن بود که این دو جنبه‌ی وجودی‌ام را به یکدیگر نزدیک کنم. یعنی نه در این مورد خاص، بلکه به‌طور کلی، وجودم را به گونه‌ای بپرورانم که از عمل به قواعدی که منطقا! به آن‌ها می‌رسد، احساس لذتِ عمیقِ حقیقی کند. این‌که چه‌قدر در این امر موفق بوده‌ام، بماند. ولی تا همین‌جای راه را آمده‌ام که وقتی به مرگ فکر کنم، آرامش عمیقی در وجود خود احساس کنم. آن دشمن قدیمی، جای خود را به دوستی صمیمی داده است که اگر مدتی یادش در کنارم نباشد، احساس می‌کنم که معنای زندگی‌ام کم‌رنگ می‌شود، و سراسیمه آن را پی می‌جویم. حالا عمیقا! او را دوست دارم و از یاد او و از وجود او لذت می‌برم و آرامش می‌گیرم، چرا که وجود او، یعنی وجود انگیزه برای تعالی من؛ و ارزش این مسأله را حقیقتاً! و با تمام سلول‌های بدنم دریافته‌ام. می‌دانی، اگر راستش را بخواهی، اصلا! از تصورِ همیشه بودن، خسته می‌شوم! چه‌قدر به‌جا و زیباست این پدیده‌ی طبیعت، که کسالتِ همیشه بودن را از ذهن من می‌زداید. و چه زیباتر است، این‌که نمی‌دانم کِی...؟


آن دونده‌ها را ببین! می‌بینی که چگونه مرتب، در محل آغاز آن مسابقه‌ی دوی سرعت، آماده‌ی فرمان داور نشسته‌اند؟ و می‌بینی که چگونه در پی شلیک او، با نهایت انگیزه تا رسیدن به خط پایان، تمام توان‌شان را برای پیروزی به‌کار می‌گیرند؟ حالا صحنه را عوض می‌کنیم. دوندگانی را تصور کن که آماده‌ی شروع مسابقه‌اند، و در مقابل دیدگان آن‌ها تا چشم کار می‌کند جاده است و خط پایانی دیده نمی‌شود؛ و داور اندکی قبل از شلیک، چنین اعلام می‌دارد: «دوندگان محترم و عزیز! لازم به ذکر است که این مسابقه فاقد هرگونه خط پایان است!» و بعد هم شلیک می‌کند!! حالا قیافه‌ی دونده‌ها را تصور کن! خُل نیست کسی که شروع کند به دویدن؟! ببین که چگونه دونده‌ها هاج و واج مانده‌اند و با قیافه‌هایی متعجب به یکدیگر و به داور می‌نگرند. آخر بی‌معنی است. چرا دویدن را شروع کنند؟ با کدامین انگیزه؟ زحمت راه را و دویدن را برای چه بپذیرند، وقتی توقفگاه نهایی برای ارزشیابی زحمات آن‌ها وجود ندارد. می‌بینی دوست عزیز، «مرگ» که نباشد، زندگی این‌طوری می‌شود، بی‌معنی و سرد! حالا دیدی که «مرگ» آن‌قدرها هم سرد نیست؟ بستگی دارد که چگونه به آن بنگری. آن را از سوی دیگر نگاه کن! اگر از انتهایش به ابتدا بخوانی، «گرم» می‌شود؛ نمی‌شود؟! نگاهش را به زمین دوخته بود. بدون آن‌که سرش را بلند کند، زیر لب به آرامی گفت:
- احساس عجیبی دارم... می‌دانی... تا به‌حال مرگ و زندگی را مخالف و متضاد می‌پنداشتم. فکر می‌کردم هرکدام‌شان که هرگونه باشد، آن دیگری معکوس آن است. اما حالا احساس می‌کنم که هم «زندگی» گرم است و هم «مرگ»، و این برایم احساس غریبی است. نمی‌توانم خوب با آن کنار بیایم.


از جایش برخواست و قدم‌زنان دور شد. اندکی که رفت، ایستاد، سرش را برگرداند و گفت:
- می‌دانی؟ شاید هم الان در همان دوره‌ی تناقض اولیه باشم! همان قضیه‌ی مطلوب احساسی و...
و بعد خندید. من هم خندیدم. برگشت و مسیرش را با قدم‌هایی آرام ادامه داد. آهنگ قدم‌هایش آدمی را به یاد فکر کردن می‌انداخت! اصلاً انگار که صدای اندیشیدن می‌آمد، و مرا نیز با خود به دنیای پیچ‌درپیچ خویش فرا می‌خواند. سبک وارد آن دنیا شدم، و هم‌چنان معلّق در آن، به این می‌اندیشیدم که چگونه شد که مسیری را با اسب راهوار اندیشه طی کردیم و سؤال یا نکته‌ی جدیدی به ذهنم نیامد؟ که ناگاه تصوری خام، همچون صاعقه از مقابل دیدگان اندیشه‌ام عبور کرد، و محکم به دیواره‌ی جمجمه‌ام کوبیده شد. به آثار حک‌شده‌اش نگاه کردم و درون خودم بی‌صدا خواندم:


- «می‌دانم طبع بشر در حال حاضر این‌گونه نیست؛ اما آیا هیچ بشری می‌تواند روزی در ذات خود دست ببرد، و به درجه‌ای از شناخت و معرفتِ حقایق نایل بیاید، که تا دورجای مسیری که تا بی‌نهایت ادامه داشته باشد نیز، با انگیزه‌ای قوی، ناشی از شناخت و معرفت عمیقش، در تمام لحظات، و تا بی‌نهایت، هم‌چنان در مسیر تعالی گام بردارد؟»



فعلاً پیشکش!!
فرهاد میثمی
بهار 1377

تصویر دکتر میثمی(سمت چپ) بهمراه دکتر اناری

پ ن: با تشکر از سحر خانوم و آقا میلاد که کمک کردند عکسی از دکتر میثمی پیدا کنم. ممنوم

پی نوشت(1) : 97/5/14:

سلام مجدد به همه خوانندگان این متن. راستش تقریبا 5 سال پیش که من این مطلب رو تو وبلاگم گذاشتم یه متن برا دل خودم بود که یادم نره که زمانی اندیشه سازانی بود و دکتر میثمی نامی! و انتظار نداشتم برا کسی جالب توجه باشه اما الان بعد 5 سال میبینم کسایی هستند که میان و این مطلبو عاشقانه می خونن و حتی کامنت هم میزارن. خیلی برام جالب هست که هنوزم کسایی هستند که مث من اندیشه سازان یادشون نرفته. خوش به حال دکتر میثمی و همکارانشون که چنین تاثیری رو بر جوانان کشورشون گذاشتند و به حق باید گفت: خرّم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد!

پی نوشت(2) :1401/06/06

این پست هنوز نفس می کشد، به حرمت نام دکتر میثمی. خوشحالم بعد از 9 سال از انتشار این پست هنوز هم هستند کسانی که در جستجوی نام دکتر میثمی وارد وبلاگ من می شوند و این متن را می خوانند و نظر می دهند. از حال روز دکتر میثمی خبری ندارم ولی برایشان آرزوی سلامتی و بهروزی دارم. کاش میشد تقدیر را جور دیگر رقم زد اما هرچه که پیش آید این واقعیت که دکتر میثمی برای ما محصلین دهه شصت یک نعمت و یک موحبت بود قابل انکار نیست و نخواهد بود.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۰۷/۲۳

نظرات  (۸۵)

جالبه که  اندیشه سازان برای همه ما چیزی فراموش نشدنی باقی مونده.
http://godot.ir/post/27
آقای میثمی در قلب ما جا داره. بعد این همه سال.
براشون آرزوی سلامتی، آرامش و شادی می کنم.
۱۳ خرداد ۹۴ ، ۰۲:۵۴ ساده اندیش نباشید پشت پرده اندیشه سازان
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
بنده از فامیلهای این باصطلاح دکتر هستم گفته بودند که *** *** ******** شما جوانها را گول زده الان اثرش را می بینم که چه راحت با خواندن مقدمه سرتاپا دروغ *** **** *** ** *** **** **** ******  ** *** ** *** * ***** ** *** ******* ** *** ***** ****** ***** **** ** ***** *** **** **** ** ******* ** ** ** ** ** ** ***** **** **** *** *** *** ** ** **** ** ******* *** **** **** ***** ***** **** ******* ****** ** ***** ** ** ****** ** ***** * *** ** **** **** **** ***** **** ****** ** **** **** ***** **** **** ***** ** ****** * ****** ***** **** ** ** ***** * **** ** ** *** **** * *** *** **** **** *** وای بحال جوانان ما که دکتر !!!! فرهاد را الگوی خود می دانند
می دونم باور کردنش سخته اما  اینها حقیقت محضه می خوای قبول کن می خوای قبول نکن در جهل بمان
پاسخ:
دوست بزرگوار با عرض پوزش قسمت های عمده نظر شما را به علت اینکه مخاطبش شخصی بود حذف کردم اما اینکه تاسف می خورید که ما فلانی را الگوی خود ساختیم باید عرض کنم که بنده به نوبه ی خودم ایشان را نه دیده ام و نه می شناسم اما کتابهای مجموعه اندیشه سازان را تحولی در کتابهای درسی دوره خود می بینم و عملا از آنها رضایت دارم اینکه صاحب امتیازش که بود و زندگانی شخصیش چه بود خودش می داند و خدایش اما کاری که کرد را نمی توان نادیده گرفت.
شما خود را فامیل جناب میثمی معرفی میکنید و جرات ندارید خود را معرفی کنید و انتظار دارید ماها شمایی را که نمیشناسیم باور کنیم و فرهاد میثمی را که عملا از روی کتابهای خوبش می شناسیم تکذیب کنیم.  اصل اسلام و قرآن بر حسن نیت است نه تخریب دیگران. 
درضمن ایشان الگوی ما نیستند تنها به واسطه انتشارات خوبشان عزیز هستند . 
۲۶ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۲۸ شیفته و مجنون خوبان عالم
بعد از سالیان دراز فیلم یاد هندوستان کرد!!!
یاد دکتر میثمی عزیز. یاد کنکور. یاد نوشته های فوق العاده قشنگ و پر از محتوای دکتر میثمی. یاد دوستی که به دلیل قبول نشدن در کنکور مرگ رو در آغوش کشید. یاد جمله یکی از استادای خیلی خوب و عزیزم که می گفت : شماها "ادامه دهندگان راه زیست" هستید. اما من نه تو رشته پزشکی قبول شدم نه راه زیست رو ادامه دادم، اما دلم .........
سلام.خسته نباشید.خواستم بداتم از شرایط کنونی دکتر میثمی خبر دارد؟
پاسخ:
سلام، ممنونم
نه متاسفانه بنده بی اطلاع هستم!!
شیمی اندیشه سازان رو یادتونه ؟ بهمن بازرگان و رضا بابایی 
شاهکار بود 
یادش به خیر 
پاسخ:
عالی بود، فیزیکش هم اصلا یه عالمی بود :-)
سلام. دکتر میثمی خیلی مرد شریفی بودنو و هستند. البته من از بعد از کنکورم از ایشون خبری ندارم. یادمه ایشون به خاطر آشنایی که با برادرم داشتند و با توجه به اینکه خانواده ام وضعیت مالی خوبی برای فرستادن من به کلاسهای کنکور جور واجور ناشتند ایشون بدون دریافت هیچگونه مبلغ شهریه اجازه دادند در کلاسهای کنکور درس زیست شناسی پیش دانشگاهیشون شرکت کنم. کلاسهاشون معرکه بود.
ان شاءالله هر جا هستند سلامت و تندرست و موفق باشند.
سلام.
امروز اتفاقی این صفحه رادیدم و واقعا روزهای پر استرس پشت کنکور سال 76 و احساس خوب خوندن کتب های دکتر میثمی در آن ایام برام تداعی شد.. واقعا  تست های زیست شناسی اش معرکه بود.  هم کامل بود و هم با پاسخ های تشریحی عالی و تیکه های طنز بینابین مطالب که واقعا خستگی را بدر میکرد و مقدمه و موخره های زیبا و عمیق! اون موقع ما کنکور دو مرحله ای داشتیم. تست های زیست اندیشه سازان کلا 8 جلد بود. مرحله اول فقط زیست چهارم بود که تست های دکتر که تازه چاپ شده بود باعت شد 95 درصد بزنم، اما مرحله دوم زیست همه چهار سال بود یادمه در همون روزهای نزدیک کنکور دوجلد آخرش (سال اول و دوم چاپ شد) که یک هفته قبل از کنکور بدستمون رسید و بچه ها برا خریدنش جلو کتابفروشی (تو اصفهان) جمع شده بودن. خدا را شکر همون سال دکتری دامپزشکی قبول شدم.. یادش بخیر 
سلام بر همه دوستان.من مولفان سابق فیزیک اندیشه سازان هستم.از سال 1380 تا پایان کار موسسه در آنجا حضور داشتم.
در هر شغل و حرفه ای همیشه انسانهای استثنا و متفاوت وجود دارند که در زمینه کنکور -تدریس و مدیریت انتشارات واقعا دکتر فرهاد میثمی انسان به تمام معنا بودن.البته به نظر اینجانب مهندس بهمن بازرگانی در زمینه تدریس و تالیف تکرار نشدنی هستن.البته خوب است یادی از مهندس رضا سبزمیدانی  بکنم که تاثیر شگفت انگیزی در دپارتمان فیزیک اندیشه سازان و حتی سایر دپارتمانهای موسسه در زمینه تالیف کتاب و برگزاری آزمون داشته بودند.
من از زندگی شخصی دکتر میثمی اطلاعی نداشته و ندارم.ولی متاسفانه بعد از مرگ غم انگیز برادرشان موسسه در اوج افتخار و سربلندی از هم پاشید.خیلی از بزرگان کنکور حال حاضر از جمله دکتر اسلامی-دکتر بوذری -دکتر اناری-دکتر محتشم-دکتر بابایی-مهندس صادقی-مهندس زاهدی-دکتر کمانگر-دکتر سبطی-دکتر نصیری-مهندس سبزمیدانی و ......خیلی از اساتید و بزرگان باید خود را مدیون موسسه اندیشه سازان بدانن.                                                                         
بعد از اتمام کار موسسه متاسفانه انتشارات گاج در محل ساختمان شماره 2 اندیشه سازان در خیابان دانشگاه اسقرار پیدا کرده ذر واقع می توانم بگویم آغاز به کار نمود.

پاسخ:
ممنون از اطلاعات خوبتون. انصافا کتب فیزیک اندیشه سازان بی نظیر بودند ای کاش خودتون رو معرفی می کردین. ولی بازم ممنون
مچکریم میثمی
سلام

ممنون میشم اگر راهی برای ارتباط با دکتر میثمی دارید در اختیار بنده بگذاریدش..
با تشکر
پاسخ:
سلام
نه متاسفانه راه ارتباطی در اختیار بنده نیست
تو پیج اینستای دکتر شهاب اناری عکس دکتر میثمی هست برید ببینیدشون
در جواب دوستی که با عنوان "ساده اندیش نباشید پشت پرده اندیشه سازان" نظر دادند، باید بگم خوشبختانه من این شانس رو داشتم که در دو سال گذشته چند بار‌ ایشون رو از نزدیک هم ملاقات کنم و بار دیگه مطمئن شم که چه انسان بزرگی اندیشه سازان رو ساخت. بهتون اطمینان می دم اکه ایشون رو می شناختید همون اخلاق و انسانیتی که تو کتاب های اندیشه سازان بود رو در رفتار ایشون هم می دیدید.
در مورد دوستانی که از ایشون سراغ می گیرن هم باید بگم با کمی جستجو می تونید ایمیل ایشون رو پیدا کنید و بهشون ایمیل بزنید و مطمئن باشید که جواب ایمیلتون رو هم دریافت می کنید.
۲۲ مرداد ۹۵ ، ۱۰:۳۵ میلاد خاکباز
تو صفحه اینستای دکتر شهاب اناری با آدرس   shahab_anari  میتونین عکس دکتر میثمی رو ببینین
اقای سروش ملی.بی زحمت میشه ایمیل دکتر رو بدید؟
سلام...
دوستان من چندین ساله دنبال اقای دکتر میگردم....
تقاضا دارم هر کس خبری از ایشون داره در اختیاره من بذاره...
سپاس
امروز رفته بودم انقلاب برای پیدا کردن کتابای اندیشه سازان. به خاطر مقدمه های قشنگی که فرهاد میثمی زیرشو امضا میکرد. تقریبا همه کتابفروش ها میشناختنش و میگفتن بچه های یه نسل باهاش بزرگ شدن
من با اندیشه سازان در سال 1384 و کتاب هندسه 1 یا به عبارتی هندسه دوم دبیرستان آشنا شدم. درسته، مقدمه کتابها فوق العاده بود و روح انسان رو به عرش می برد. دم همه اونایی که مارو با معیار کنکور قیاس نکردند گرم. خیلی یادش بخیر

وای چقدر دربه داغون شده دکتر میثمی نه بابا ایشون نیست دکتر میثمی این شکلی نبود این کیه اخه؟ عکس اشتباهه ها
سلام. من سال 1384 کنکور تجربی همی کتاب زیست جانوری تو پیج رو شانسی گیر اوردم.کتابشمال قدیم بود و من 2 سال منتظر کتابای زیست شناسی جدیدی ایشون بودم ک نیومد و مجبور شدم همینو بخونم.ی کلام محشر بودن..عالی..الن ای همه قرتی بازیا و لوس بازیای گاج و انتشارات خیلی سبز و ... همه تلقیدکتابای ایشون بودن.مثلا مبحث ژنتیک فقط تو دو صفحه تو فضای ی کلاس اوردن من یاد گرفتم..یا بحث امار و احتمالش ت وزیست تو قالب ی کلاس درس اورد..عالی بود..منکه دوسش داشتم.بعد 12 سال هوس کنکور تجربی کردم و اولین چیزی ک سرچ رکدم همین زیست اندیشه سازان و دکتر میثمی بود...نمیدونم چی شد یهو موسسش ول شد. هرجا هستن لبشون خندون
کسی این کتاب زیست جانوری که عکسش تو همی صفحست نداره؟
پاسخ:
من خودم هنوز نگهش داشتم
یادش بخیر . یکی از بهترین خاطرات دوم دبیرستان من کتاب فیزیک اندیشه سازان بود و اون بیت شعر زیبای مقدمه کتاب...
سلام. کتابهای انتشارات اندیشه سازان فوف العاده بود، موفقیت خودم رو در کنکور سال ٨٥ مدیون این انتشارات و دکتر فرهاد میثمی عزیز هستم. ایشون رو هیچوقت ندیدم اما براشون ارزوی سلامتی و خوشبختی و عمر با عزت دارم🌹

کتابای اندیشه سازان واقعن حس خوبی میداد تو اون بدبختی های کنکور
یه کارت پستال هم برای من که تو آزموناش هم شرکت میکردم فرستاده بودن با شعر "به آنان که با قلم ..."

سلام. مطالب خواندم. دوباره دیوانه شدم دوباره مست و لایعقل... دوباره هوای ان روزهای خوب، روزهایی که هنوزهم در پی اش هستم. جوری که بتوانم برگردم ایا میشود؟؟... زمان خیلی بی رحم است توقفی ندارد. مگر نه اثبات شد زمان موهومی است و ساخته ذهن و کاینات است پس چرا در عمل نمیتوانیم حذفش کنیم کاش میشد
حال بعد از 11 سال از گذشت ورودم به دانشگاه که تمامی اش با یک روز خواندن تابستانهای کنکور انهم با کتب اندیشه سازان برابری نمیکرد دوباره در پی معلم شدن هستم تا بلکه احساسات خوب انروزها را زنده کنم.
دعا کنید که بشود.
فعلا که فوق لیسانس برقم را گرفته ام و با انبوهی از فرمولها و بیزاز از صنعت و کارخانه یک سوپر مارکت باز کرده ام.
یا معلمی یا هیچ!!
از طرف یک بیزار از صنعت و کار و فشار دنیای مدرن امروزی
یا حق
پاسخ:
امیدوارم به هر آنچه آرزوی قلبیتون هست برسید. موفق باشین
۲۱ تیر ۹۷ ، ۱۴:۱۴ سید مصطفی
با سلام
با کتابها و مقدمه های آقای دکتر میثمی خاطرات زیادی داشتیم.
خاطرات خوب من تو کنکور 84 کتابهای اندیشه سازان بود.

همه کتابهای فیزیک و شیمی اندیشه سازان رو نگه داشتم و برادر اولم سال 90 و برادر دومم امسال (98) داره برای کنکور هنوز اونا رو میخونه.....
این کتابها همیشه بروز خواهند موند
امروز دکتر میثمی را در مراسم تشییع و به خاک سپاری مهندس امیرانتظام دیدم. به‌گمانم این‌سال‌ها اغلب جاهایی دیدم‌اشون که مدام بهم یادآوری کرده الحق چه انسان شریفی‌ و آزاده‌ایست.
خیلی خوشحالم که بالاخره جناب دکتر میثمی عزیز رو ملاقات کردم.من با اون کتابها زندگی کردم و بعد از گذشت 15 سال هنوزم نگهشون داشتم.
سلام دوستان
سال ۸۲ کنکور دادم. از انجا که در منطقه محروم بودم خیلی شانسی کتاب زیست گیاهی و زیست بهداشت رو گیر اوردم و خوندم. خدا رو شکر با ۵۰ درصد زیست که مدیون کتابای دکتر بودم قبول شدم. 
ولی همیشه ناراحت بودم چرا کتاب جانوری و پیش ایشون رو ندارم.
شاید اگه میداشتم سرنوشتم جای دیگه بود.
امسال برای کنکور ۹۸ میخوام بخونم انشالله دندان پزشکی بخونم. 
میدونم دیره ولی یک جایی ما میرسیم که باید کمبود هایی که ناشی از جبر مکانی و زمانی بودن رو باید جبران کنیم 
سلام ...ممنون میشم ایمیلشون رو برام بفرستید  ...gody good89@gmail.com
پاسخ:
بنده ندارم ایمیلشونو. از دوستان اگر کسی داره انشاا... اطلاع رسانی بکنن

اخ گفتی
۱۲ مرداد ۹۷ ، ۰۲:۱۹ احسان مظفری
ایشالا همیشه سلامت و کامیاب باشن.چیزایی که گفتین تماما حرف دل من بود

سلام
یادش بخیر ... من ورودی 85 کنکور سراسری بودم
چققققققققققققققققققدر این کتابهای اندیشه سازان رو دوست داشتم.
این چند روز که صحبت از دستگیری این بزرگوار بود عمیقا ناراحت شدم ... امیدوارم خدا حافظ و نگهدارش باشه
دستگیر شده جناب میثمی و ظاهرا وضعیت خوبی هم نداره، با آرزوی سلامتی برای همه 
سال 84 کنکور ریاضی دادم ولی تو کتابخونه مدرسه یا دوستای تجربی که کتاب اندیشه سازان داشتند، ازشون چند دقیقه می گرفتم مقدمه هاشونو میخوندم
یادش بخیر ، انشالله هر جا هستند تندرست باشند
سلام و درود فراوان. خسته نباشید.
خیلی متشکرم از اینکه مطالب دکتر میثمی رو توی وبلاگتون گذاشتید. من با کتابهای اندیشه سازان زندگی کردم. در اون شرایط سخت آرامش و امید و عشق به زندگی رو در وجود آدم زنده میکردند. من با خوندن مطلب " و مرگ" بی اختیار گریه ام گرفت. حسرت میخورم از این روزگار تنگ نظر... که انگار تحمل انسان هایی این چنین دوست داشتنی و زیبااندیشه رو نداره...
باز هم متشکرم
پایدار باشید
پاسخ:
ممنون از شما
سلام و درود فراوان
من سال ٧٩، پزشکی ارومیه قبول شدم
با اندیشه سازان، و بخصوص زیست و شیمی و فیزیک، روزها و ساعت هاى تکرار نشدنى را تجربه کرده بودم



بنده هم مثل شما، مقدمات دکتر میثمى رو در اول و آخر کتاب میخواندم و لذت میبردم

امروز که مطلب شما رو دیدم، به یاد اون روزها افتادم ، ١٨ سال پیش 



دکتر فرهاد میثمى! با اینکه حتى یک عکس هم ازت ندیده بودم، ولى از صمیم قلب دوستت داشتم و دارم.

از تبریز
حالا  در زندان ...شکنجه ...صداش رو برای مادرش پخش می کنن...درد این است! 
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
درود بی کران بر این مرد بزرگ، دکتر فرهاد میثمی. من عاشق این مرد هستم. بسیار انسان خاص و روشنفکری هستند و کتابهای اندیشه سازان بی نظیر بودند. متاسفانه خبردار شدم دکتر فرهاد میثمی رو دستگیر کردند. به امید آزادی ***** ** ***** *** ******
پاسخ:
تشکراز نظر شما بزرگوار و شرمنده بخاطر حذف جمله آخر چرا که این و بلاگ بدور از فضای سیاسیست

شنیدم دکتر میثمی دوست داشتنی بازداشت شده! ناراحت کننده بود برام! هرچند اصلا ایشون را ندیدم؛

من هم سال 76 کنکور دادم و کتاب های زیست شناسی "با پاسخ های واقعا تشریحی!"  اندیشه سازان به قلم دکتر خیلی بهم کمک کرد و باعث شد 95 درصد زیست را بزنم و دکتری قبول بشم؛ (اگه یه بی دقتی کوچیک نکرده بودم حتما 100% را میزدم...) مقدمات و موخرات کتاب ها را هم با اشتیاق میخوندم و گاهی چند بار میخوندم و برام جالب بود، چون حرفی داشت فراتر از خود متن علمی کتاب ها...  یادمه جلد های ششم و هفتم که میخواست بیاد تو بازار، از چند روز قبل از چاپش میرفتیم کتابفروشی منتظر و زنبیل میزاشتیم!!

      من از فعالیت های سیاسی دکتر میثمی خبری ندارم و شاید فعالیت هایی که گفته شده "مدنی" بوده و ... را قبول نداشته باشم و اصلا شاید یه روز متوجه بشم که عقاید ما در این مسائل کاملا با هم اختلاف داشته!  امروز متاسفانه بعضی حرکت ها به اسم روشنفکری انجام میشه که ...

  ولی

ولی هیچکدوم از اینها مانع نشد که این چند خط را در تمجید از اون فعالیت بی نظیر جناب دکتر میثمی ننویسم که در اون سالها که ما کنکوری بودیم - و مثل الان اینقدر کتاب و موسسه و فیلم و ... نبود به یاری مون اومد!

همین الان یهویی یاد یه مطلبی افتادم که خیلی زیبا و انگیزشی بود در مقدمه یکی از کتابها و با خوندنش کلی خندیدم و فکر کردم... و آخرش میگفت:

-         کفشهایت کو؟! 

انسان باید قدرشناس باشه و من لم یشکر المخلوق، لم یشکرالخالق!  و من علمنی حرفا قد سیرنی عبدا ...

امیدوارم روزی برسه که دشمنای ملت ایران منکوب شده و همه  در کنار هم با اتحاد و همدلی هرچه بیشتر  فرداهای بهتر را بسازیم...

 

خبر مبنی بر دستگیری ایشان صحت دارد ،

من یک فردی را میشناسم که قبلا در اندیشه سازان فعالیت میکرده و این خبر را از وی شنیدم.

بنده خودم از نزدیک یکبار آقای دکتر میثمی را ملاقات کردم و مرد بسیار متشخص و شوخ طبع و دارای دانش بالایی هستند ، 

امیدوارم عدالت برای همه برقرار شود!
متاسفانه ایشون در زندان هستند.
دیروز خبر دستگیری دکتر میثمی رو شنیدم خیلی ناراحت شدم..من سال ۸۵ کنکور داشتم‌‌..شاید اگه دکتر میثمی و کتاباشون نبود هیچوقت پزشکی قبول نمیشدم و به اینجا نمیرسیدم..دکتر با کتاباشون عدالت رو برقرار کردن و باعث شدن کسانی که تو مناطق محروم بودن و دسترسی به هیچی نداشتن آیندشونو فقط با چندتا کتاب بسازن..من عاشق کلمه به کلمه کتابای اندیشه سازان بودم باهاشون زندگی میکردم..تمام این دوازده سال هرروز دعاشون کردم و میکنم..موفقیتمو زندگیمو مدیون ایشون هستم..امیدوارم صحیح و سالم برگردن پیش خانوادشون
متاسفانه پس از بازداشت ایشون تنها کاری که ازم برمیومد گذاشتن یه پست تو اینستاگرام بوده، خیلی ناراحتم نمیتونم کاری کنم
منم یا کتاب های ایشون زندگی کردم
امیدوارم سالم از اوین بیان بیرون... گفتن حالشون اصلا خوب نیست😢😢
lمردان بزرگ حتی اگر دیده نشوند حرفشان شنیدنی و حق است. سلامتی این معلم بزرگ فرهاد میثمی عزیز را از خداوند خواستارم. درود بر شرف بی کران این چنین مردانی
من متولد اواسط دهه هفتادم با وجودی که زمان کنکورمن کتاب های دکتر میثمی چاپ نمیشد،چاپ های قدیم آن را از کتابخانه امانت میگرفتم هر چند برخی از مطالب درسی تغییر کرده اما واقعا عاشق شیوه بیان کتاب ها بودم.
دکتر میثمی تحولی عجیب تو سیستم آموزشی حاکم بر آن زمان و همینطور سیستم فکری یک دانش آموز داشتند. از طریق یادداشت های مقدمه و موخره کتاب ها تو شرایط استرس زای کنکور اعتقادشون بر داشتن امید و پیدا کردن مفهوم زندگی بود. حتما ایشون بدنبال رسالت بزرگتری هستند. امیدوارم که سلامت و آزاد باشن.

متاسفانه دکتر به عنوان فعال سیاسی دستگیر شدن و در اعتصاب غذا هستن حال وخیمی دارن...دعا کنید براشون دعا❤️❤️❤️❤️😔

سلام به دوستان عزیزم.سال 80 بود که یه دوره کامل کتاباش رو برای کنکور ریاضی خریدم.بوی کتابهاش و اتاقی که اونجا برای کنکور می خوندم هنوز تو ذهنمه.دوران خاصی بود تو زندگیم.

همیشه اول مقدمه دکتر میثمی رو می خوندم.بعضی هاش بهم شعف خاصی میداد.بعضی هاش هم می بردم تو یه یاس فلسفی خاص که تو اون سن ها زیاد گریبانم رو می گرفت. ولی شیرین بود در کل حس خوندن اون کتابها با بوی خاصی که داشتن.امیدوارم دکتر میثمی هر جا هستند آراد و سلامت باشند

یک حس غریب ، مثل یه راه جنگلی مه اندود . کتابای اندیشه سازان مثل سرگذشت جوانای دهه ۶۰ عجیب بود. مثل کارتون باغ گلها و گربه مرموزش خپل. انگار انسانهایی از دنیایی دیگه اومده بودن تا یه سری طعم ها و رنگ های جدید رو معرفی کنند. پرواز خیال بود . کتاب درسی نبود .اولین بار بود تو زندگیم که با خوندن پاسخ های کاملا تشریحی یه کتاب کنکور می خندیدم. یه جور مرهم بود به همه اون همه سیاهی و کبودی نظام اموزشی دوره متوسطه اون سالها

۱۵ شهریور ۹۹ ، ۱۱:۱۵ غلامرضا ضیایی

آرزوی من همیشه یکبار ملاقات با ایشون بوده.آخرین سال اندیشه سازان سرآغاز سیر جدیدی تو زندگی من بود.همه ما اندیشه سازانی ها با قلم دکتر خاطره ها داریم.با اون مقدمه های زیبا که گرچه چند صفحه بیشتر نبود اما حکم رمانی را داشت که آدم از خواندنش سیر نمی شد.افسوس ......

واقعا یاد اون سال ها بخیر.چه خوش ذوق هستیند که انری گذاشتیند و ما رو با یکی از افراد صاحب نام و دانشمند به او روز ها شیفت دادیند.دکتر فرهاد از اون دسته ادمهایی هست که گذر زمونه روز به روز نیاز به بودنشون رو بیشتر حس میکنه.دمتون گرم.

متاسفانه شنیدم ایشون در زندان کرونا گرفته.

الان چند روزیه که هیچ خبری از ایشون نیست. در قرنطینه زندان هستند.

خداکنه تندرست باشه.

 

من ۳۷ ساله. پزشک هنوز یکی از کتابهای اندیشه سازان رو دارم . مثل یک جواهر خانوادکی ... من برادر ندیده و نشنیده مشتاق و علاقه مند و ارادتمند ایشان هستیم....

سلام .‌امیدروارم اقای دکتر میثمی هر جا هستن شاد باشن . من از فیزیک هیچی نمیدونستم با کتابای اندیشه سازان اونقدر عاشق فیزیک شدم که حتی سوالات رو ذهنی حل میکردم .‌هشتاد درصد دانشگاه ازاد و پنحاه و پنح درصد دانشگاه سراسری فیزیک زدم . الان پونزده سال از اون زمان میگذره . 

۰۹ مرداد ۰۰ ، ۰۹:۰۴ جواد رضوانی جلال

کتابهای اندیشه سازان عشق بودند، من هم مثل شما عاشق مقدمه های دکتر فرهاد میثمی بودم... امروز متوجه شدم ایشون در حبس هستند و از عمق جان ناراحت شدم... کاش ایران جای بهتری برای زندگی بود... جایی که در آن آدمی به فرهیختگی دکتر میثمی در حبس باشد جای زندگی نیست :( یکی از عوامل موفقیت من در کنکور سراسری سال 1382 همین کتابهای اندیشه سازان بود... کتابهایی کاملا با سبک متفاوت در دهه 80... بهترینها رو برای دکتر میثمی عزیز آرزومندم...

برای منم کنکور و آن سالهای پرالتهاب نوجوانی با اندیشه‌سازان گذشت. کتابها عالی بودن. من اولین بار ترانه‌ی سر اومد زمستون رو فکر کنم تو کتاب شیمی‌ش خوندم. یادش به خیر...

قسمت اول متن را که  خواندم احساس کردم یک نفر از دانش آموزان من حرفهای منو در مورد فرهاد میثمی چاپ کرده. آخه من دقیقا این حرفها رو به دانش آموزان می گفتم حتی حاله که عربی رو هم مثال میزدم. یک سال اونقد از آقای مهمی گفتم تا بچه ها رفتن دنبال کتاب‌های آقای میثمی. اما وقتی برگشتن حامل خبر بدی برام بودن. من که واقعا اون موقع عاشق دکتر بودم. یعنی از روی مقدمه کتاب‌ها عاشقش شده بودم. 

سلام. امروز اتفاقی متوجه شدم که ایشون در حبس بسر می‌برند. از همون طرز نوشتار خیلی دوسشون داشتم. سال ۸۶ کنکور دادم و الان پزشکم. اغلب کتاب تستهام اندیشه سازان بود. امیدوارم زودتر بیان بیرون.

۰۱ مهر ۰۱ ، ۰۹:۵۰ سعیده معصومی

سلام  کتابی به خوبی یا از انتشارات اندیشه سازان میشناسین برای خواهرزاده ام که کنکوری هست

مطالب سایت را خواندم و خیلی منقلب شدم. دکتر میثمی بچه محلمون بودن، اون زمان ما نوجوان بودیم. ایشون هنوز موسسه را تاسیس نکرده بودن. ما با برادر ایشان دوست بودیم و با آقا فرهاد فقط سلام علیک داشتیم. یادمه ایشان و دوستانشون تو محل گل کوچیک بازی میکردن. دیگه ما بزرگ شدیم و اونها از این محل رفتند. ازشون بیخبر بودم که متوجه شدم موسسه زدند. متاسفانه من کتاباشون رو نخوندم و الان که مطالب دوستان رو خوندم خیلی حسرت خوردم. کاش خونده بودم شاید الان شرایط بهتری داشتم. بعدا در مورد برادرشون شنیدم و خیلی ناراحت شدم، ایشان هم پسر گلی بود. دیگه بیخبر بودم از ایشان تا اینکه خبر دستگیری و مبارزات ایشان را شنیدم. 

واقعا تکان دهنده است. اون زمان پدر پیری داشتند و با مادر و برادر و و پدر زندگی میکردند. ظاهرا همگی به رحمت خدا رفتند، روحشون شاد. 

امیدوارم روزی دکتر رو با لبخندی بر لب و در صحت سلامت ملاقات کنم.

اخی اندیشه سازان با پاسخهای واقعا تشریحی.دکتر عزیز چجوری روح مارو ساخت.برای همیشه ی نوستااژی زیبا توی ذهنمون موند.ننگ بر شیطان صفتان که دستشو کوتاه کردن

دکتر میثمی عزیز هرگز شما را ندیدم اما قلم و عملتان نمایانگر یک انسان بسیار والاست... چطور امثال شما در زندان هستند و اختلاسگران آزاد؟؟؟؟!!! این عین ظلم است.جایگاهتان نزد خدای متعال بالاست ،اجرتان با خداوندمهربان

منم از همون جوانان اندیشه سازانی هستم همیشه مقدمه های کتاب های تستم رو طور دیگه ای دوست دارم هرچنو وقت یه بار درباره دکتر میثمی جستجو میکنم و متایفانه میبینم هنوز در زندان هستن کاش میتونستیم کاری بکنیم

۱۴ مهر ۰۱ ، ۰۵:۰۷ علیرضا جعفری

با شناختی که از دکتر فرهاد میثمی دارم میشه گفت ایشان یک متفکر بزرگ و یک انسان تاثیرگذار  هستند، مختصری از زندگی دکتر فرهاد میثمی می خواندم، آقای میثمی دوران کنکور خودشان پزشکی قبول شدند اما علی رغم توصیه دیگران و حتی مادرشان به شغل معلمی علاقه داشتند و تدریس رو انتخاب کردند، بعدها بدلیل مشکلات سیستم آموزشی کنکور که دانش آموزان روفقط برای تست زدن آماده می‌کرد و به مفهوم واقعی درس نمی پرداخت دکتر میثمی تصمیم گرفت انتشارات اندیشه سازان راه اندازی کنند و تحولی در سیستم آموزش مفهومی دروس دبیرستان ایجاد کنند و به معنای واقعی این کار را کردند، آقای میثمی بعد از اینکه احساس کردند مسیر آموزش به حالت بهتری نسبت به قبل برگشت ( قبلا مدل اموزش دانش‌آموز رو فقط برای تست کنکور و حفظ کردن دروس آماده میکرد) تصمیم گرفت امتیاز آموزشگاه و موسسه انتشارات رو واگذار کند و شروع به مطالعه در حوزه حقوق مدنی کردند، تلاش ایشان برای ایجاد تحول در وضعیت کنونی بعنوان یک کنش‌گر مدنی خشونت پرهیز متاسفانه منجر به زندانی شدن ایشان شد، جواب نامه دکتر میثمی به دولت ترامپ که خواستار آزادی دکتر میثمی از زندان شده بودند، عمق تفکر و بزرگ منشی و انسانیت و بلند نظری این انسان متفکر را نشان میدهد، کاش قدر چنین نخبگانی را می دانستیم، کشورهای قدرتمند دنیا این افراد را حمایت می کنند و باعث رشد و ایجاد تحول در کشورشان می شوند و ما .... کاش حداقل ما دهه شصتی ها ایشان را از یاد نمیبردیم . 

امروز توی یه پیج خوندم که فرهاد میثمی عزیز توی زندان رجایی شهر یه کتاب ترجمه کردن و دوباره من به یاد ایشون و مقدمه های کتاب اندیشه سازان افتادم، من هم ایشون رو از نزدیک نمیشناسم اما باور به انسانیت ایشون دارم، چطوره میشه انتظار داشت که یه آدمی چنین دیدگاهی داشته باشه و در عین حال عملکردش بسیار متفاوت باشه، من که به جز نقل خوبی و انسانیت چیزی از ایشون نشنیدم، امیدوارم هر چه زودتر از زندان آزاد بشن و سلامت باشن

خوش به حال ما دهه شصتی ها که حتی در شهر های کوچک و روستاهای وطن با کتاب زیست "اندیشه سازان" شاگرد شما شدیم دکتر فرهاد میثمی❤سالها گذشته از اون روزها.. دانشجوی PhD بیوتکنولوژی هستم و تا همیشه ممنونم از شما برای عشق به بیولوژی که به من و ما هدیه دادین..سلامتی و رهایی از آنِ شما آقا معلم اهل ادب.لطفا دعا کنین مث شما در خاطر شاگردامون الهام بخش و اندیشه ساز باشیم و بمونیم..

مقدمه های دکتر میثمی مثل اب اتیش بود برامون! مثل یک تیکه نور توی اون همه تاریکی. بهشون افتخار میکنم که همیشه از ما جلوتر بودن. میدونم به زودی ازادیشونو میبینم و الان دلیل خیلی بیشتری دارم برای ازادیمون! کاش بدونن که ایشون یکی از کسایی بودن که توی تغییر مغزهای پوسیده امروز نقش داشتن و در واقع شعله افروز بودن ! کلماتشون بر روح و جانمان نشست. یادمه نوشته بودند یک بار از شاملو و هنوز یادم هست: " ما بی چرا زندگانیم ، آن ها به چرایی مرگ خود آگاهند"

برایِ فرهادِ میثمی ها...

برایِ اندیشه سازان...

من عاشق کتاب های دکتر فرهاد میثمی بودم. تمامی کتاب های تست اندیشه سازان را یم خریدم و عاشقانه میخواندم، هر وقت خسته میشدم از فشار درس ها مقدمه و صحبت های زیبای ایشان در  قسمت پاسخ را میخواندم و الان که این مطلب را مینویسم سالیان سال از اون دوران میگذرد و با اینکه در غربت به سر میبرم  همیشه اسم شان را  سرچ میکنم که ببینم از زندان آزاد شدند یا نه! من با کتاب های ایشان عاشقانه زیست را می خواندم. همیشه عاشق این بودم که ایشان را از نزدیک ببینم و بگویم که چقدر کتاب های شما به ما کمک کرد که زیست و شیمی را طور دیگری ببینیم و عاشق این درسها شویم و ادامه دهیم.

امیدوارم جایگاه عظیمی در فردای آزادی ایران داشته باشید بزرگ مرد

بدانید که روزی عقاب ها از زندان آزاد می شوند و این کلاغ های بی سروپا را بیرون می رانند

من قبولیم رو در کنکور ۷۹ و پزشک متخصص شدمم رو مدیون دکتر میثمی می دونم.  براشون در هر جا هستند سعادت و سلامت آرزو دارم. 

این آب و خاک خیلی مدیون امثال دکتر میثمی عزیز و بزرگوارند.

به امید آزادی ایشون و سایر آزادگان دربند

دکتر فرهاد میثمیِ عزیز 

هیچ‌وقت شمارو فراموش نمیکنیم ما روزهای سخت کنکور رو با کتابهای شما 

آسون‌تر گذروندیم

شما الگوی من هستین 

امشب خبر شوکه کننده‌ای از شما خوندم ولی دیدن عکس شما بعد از اعتصاب غذا منو داغون کرد 

خدایا نمیتونم باور کنم

من امروز متوجه حبس ۵ ساله ایشون شدم، و بسیار ناراحت شدم و تاسف خوردم. از کتاب هاش و مطالب انگیزه بخش کلی خاطره و حس خوب دارم. در کتابهای کنکور ادبیات و نگارش و حسابان و گسسته رو خیلی به خاطر دارم. بدون اطلاع دقیقی از ایشان ندارم از مسائل منجر به بازداشت و حبس طولانی نظری ندارم، اما مطمئنم یک فردی که زحمت می‌کشد و تا به این حد انسان اثرگذاری است حتما دلیلی برای کارش دارد (البته نظر دادن و نه به حجاب اجباری که حق هر کسی است داشته باشد). 

واقعا بر چه اساسی داریم حق زندگی را از چنین افراد توانمند و شریفی میگیرم؟؟!!

این پست همیشه زنده میمونه چون همه مردم ایران به این مرد بزرگ مدیون هستیم. حقیقتا من نمیدونم که چه کار میشه کرد از شرمندگی آدمای بزرگی مثل ایشون در اومد. 

من کنکور تجربی ۷۹ رو با کتاب‌های دکترمیثمی از یک شهر بسیار محروم(نوراباد ممسنی) شرکت کردم و پزشکی دانشگاه تهران قبول شدم و ایشون و موسسه اشون ،جای تمام معلم‌ها و کلاسهای نداشته ام رو پر کرد.هنوز یادمه اون شعر طنز زیباشون که می‌گفت

ابروبادومه و خورشید و فلک در کارند.  تا کتابی به کف و آری و به دقت بخوری

اینهمه نوکر و چاکر همه فرمانبردار.     شرط انصاف نباشد که تو هی دربروی!

و اینگونه بود که ما هم دانش را از ایشون یاد گرفتیم و هم انگیزه خواندن را و امروز به عنوان یک متخصص قلب،در هرطبابتی که با نیت خالص و صرفا انسانی انجام‌میدم،ایشون رو سهیم میدونم که برای من نماد انسانیت بودن  هستن.و امروز که عکسهای نحیف ایشون که شبیه اسرای اردوگاههای کاراجباری هست رو دیدم،نفسم گرفت از اینهمه پلیدی ای که براین سرزمین حاکم شده .پلیدهایی که دشمنانشون ،بهترین های این مرز و بوم اند.ارزوی سلامتی برای دکتر میثمی عزیز دارم و امیدوارم همه مون از ایستادگی بی خشونت ایشون در مقابل ظلم،درس بگیریم.

لعنت به روزگاری که جای ایشون زندان باشه

شیر آهن کوه آهن مردا

انتهای سال ۱۴۰۱ هست. 

ما جونهایی که یک روزی با کتابهای دکتر روزگارمون رو گذروندیم حالا نه روزگاری داریم و دیگه نه انگیزه ای... دکتر هنوز در اسارت است. با بیش از روزها اعتصاب غذا. اخرین عکسهای دکتر شدت فشار و سختی که در زندان دارد را نشان میدهد. کاش میمردم و این روزها رو نمیدیدم. کسی که برای ما اندیشه ساز بود. کسی که از زندگی و جوانیش گذشت. حالا هر لحظه امکانش هست اتفاق تلخی برایش بیفتد. کسی که بودنش هزار برابر پر برکت و آموزنده ست نسبت به ... هیچ وقت فراموشش نمیکنیم. هیچ وقت. 

الهی هرچه زودتر در کمال سلامت آزاد بشن....

بزرگ مرد

یادگاری برای آینده گان و نماد از زجرهای جامعه ی امروز ایران

۲۳ بهمن ۰۱ ، ۱۳:۰۶ فاطمه دهقانی

وای خدای من چقدر زیبا که میبینم این استاد عزیز چه مسیر بزرگی رو طی کردند... الان بهمن  ۱۴۰۱ هست و ایشون اخیرا از زندان آزاد شدند و الان که دارم می نویسم چشمام پر اشکه.... خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد..... وقتی خدا بخواد کسی رو بزرگ کنه و اون هم لایق باشه اینطور زمین و زمان دست به دست هم میدن که شما دوست خوبم هم بیاید بنویسید سالیان پیش دربارشون و من هم امروز بخونم و اشک فهم بریزم اشک ایمان

من امسال کنکور دارم و از کتابای مبتکران بهمن بازرگانی که کماکان بهترین کتاب شیمی کنکور هستش استفاده میکنم.امسال عمومی ها حذف شد ولی تا قبل این کتابای دکتر سبطی بهترین کتاب بازار بودش.و هنوز هم در مقدمه کتاب شیمی مبتکران از مقدمه اندیشه سازان استفاده شده.اسم ایشون رو در یکی از کتابای شیمی دیگر انتشارات دیدم وبه یادشون افتادم.امیدوارم بعد ازادی شون حالشون بهتر شده باشه.ممنون اقای فرهادی.

دکتر میثمی عزیز.. شما برای من حسی آمیخته از بی‌کرانگی، شجاعت، بزرگی، منش، غم، اشک، حسرت، و البته پیروزی هستین. ممنونم که اومدین روی زمین ممنون که چراغ راه میشید ممنون برای زیبای غیرقابل وصفی که از خودتون بجا میگذارید.

من تنها مقدمه ای که میخوندم مقدمه های اندیشه سازان بود، زندگی من رو کتاب های اقای فرهاد میثمی متحول کرد و رو به جلو برد، اندیشه ی من رو ساختن، فقط چنتا تست یادم ندادن، بماند که از نظر علمی بی نظیر بودن، الان سهریور ماه ۱۴۰۲ هستش و من بعد۲۱ سال هنو دعاگوی اقای فرهاد میثمی هستم، ممنون از شما ادمین.

ارسال نظر شما: (leave a comment)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی