نوشته: تی. اسکات گراس / مترجم: علی نعمتی شهاب
جینهایی که میپوشید برندسازی میشوند. شرکتی که در آن کار میکنید برندسازی میشود. و شما ـ بله خود شما ـ برندسازی میشوید! در واقع شما چند برند دارید. این خبر خوب است. ولی خبر بد این است که برندهای چند گانه شما ممکن است با هم کار نکنند. حتی ممکن است آنها علیه شما کار کنند!
فرقی نمیکند برند شما فرد اسمیت مدیرعامل والمارت، خوانیتا گومز مدیر آموزش یا هر چیز دیگری باشد؛ شما در هر حال یک برند دارید. و البته چنانچه خواهیم دید تنها یک برند هم ندارید، بلکه چندین برند مختلف دارید! بنابراین لازم است که یاد بگیرید چهطور کاری بکنید که برندتان برای شما کار بکند.
اغلب مردم لوگوها را با برندها اشتباه میگیرند. اجازه بدهید همین ابتدا تفاوت این دو مفهوم را روشن کنیم: لوگو آن چیزی است که میبینید، برند آن چیزی است که میاندیشید. وقتی لوگوی تیک مانند نایک را میبینید به ذهنتان میرسد که “ورزش برای همه” و این یعنی برند. وقتی یک ـ لوگوی لکسوس ـ را میبینید میاندیشید که … خودروهای لوکس برای تعداد کمی آدم پولدار و این یعنی برند. وقتی که قوطی سفید و قرمز شرکت سوپکن را میبینید ناگهان شروع میکنید به فکر کردن به اینکه … عجب سوپ خوشمزهای بود!
ایده را گرفتید؟